قوانین رسمی بسکتبال 3X3 – نسخه کوتاه

«قوانین رسمی بسکتبال 3×3 – نسخه کوتاه» مرجعی مختصر و کاربردی برای آشنایی با اصول و مقررات اصلی این رشته پویا و پرطرفدار است. این نسخه خلاصه شده، مهمترین قوانین، مفاهیم و ساختار بازی 3×3 را به زبانی ساده ارائه می‌دهد و مناسب بازیکنان، مربیان و علاقه‌مندانی است که میخواهند به سرعت با چارچوب این ورزش آشنا شوند. برای مطالعه دقیق‌تر و بررسی جزئیات قوانین، مراجعه به «نسخه کامل» کتاب توصیه می‌شود. محتوای این کتاب شامل قواعد پایه، نحوه امتیازدهی، تخلفات، و اصول برگزاری مسابقات است که به صورت فشرده و گویا گردآوری شده است.

شناسنامه کتاب
زمان مطالعه کل کتاب:
11 دقیقه
ناشر:
FIBA
تاریخ انتشار کتاب:
27 بهمن 1402
صفحه ۲

آخرین قوانین رسمی بسکتبال ۳x۳ منتشر شده برای تمام موقعیت‌ های بازی که به طور خاص در این نسخه کوتاه از قوانین رسمی بسکتبال ۳x۳ و تفاسیر رسمی آن ذکر نشده است، معتبر است.

۱- زمین و توپ

۱-۱- بازی در یک زمین مخصوص ۳x۳ با ۱ سبد برگزار می‌شود. یک زمین بازی ۳x۳ معمولی ۱۵ متر (عرض) در ۱۱ متر (طول) است. این زمین باید دارای یک منطقه به اندازه زمین بازی بسکتبال معمولی شامل یک خط پرتاب آزاد (با فاصله ۵.۸۰ متر)، یک خط ۲ امتیازی (با فاصله ۶.۷۵ متر) و یک منطقه «نیم دایره نو شارژ» در زیر سبد باشد. همچنین می‌توان از نیمه یک زمین بسکتبال معمولی استفاده کرد.

۱-۲- در تمام دسته‌ها و رده های سنی از توپ استاندارد ۳x۳ استفاده می‌شود.

تبصره:
۱- در سطح پایه، بازی ۳x۳ را می‌توان در هر مکانی انجام داد؛ علامت‌گذاری‌های زمین (در صورت استفاده) باید با فضای موجود تطبیق داده شوند؛ با این حال، مسابقات رسمی ۳x۳ فیبا باید کاملاً با مشخصات فوق از جمله موانع پشتی با شات‌کلاک تعبیه شده در پدهای موانع پشتی مطابقت داشته باشند.
۲- مسابقات رسمی فیبا ۳x۳ شامل مسابقات المپیک، جام‌های جهانی ۳x۳ (شامل زیر ۲۳ سال و زیر ۱۸ سال)، جام‌های منطقه‌ای (شامل زیر ۱۷ سال)، لیگ ملت‌های زیر ۲۳ سال، تور جهانی ۳x۳، مسابقات چلنجر ۳x۳ و سری مسابقات ۳x۳ زنان می‌شود.

۲- تیم‌ها

هر تیم نباید بیش از ۴ بازیکن (۳ بازیکن در زمین و ۱ بازیکن ذخیره) داشته باشد.

تبصره: حضور مربیان در زمین بازی، نیمکت بازیکنان ذخیره و/یا مربیگری از راه دور از خارج از زمین بازی مجاز نیست.

۳- مسئولین بازی

بازی باید توسط حداکثر ۲ داور، ۳ داور میز و در صورت حضور، توسط یک ناظر ورزشی نیز مدیریت شود.

تبصره: ماده ۳ در مورد رویدادهای رده پایه اعمال نمی‌شود.

صفحه ۳

۴- شروع بازی

۴-۱- هر دو تیم قبل از بازی باید به طور همزمان بدن‌های خود را گرم کنند.

۴-۲- پرتاب سکه مشخص می‌کند که کدام تیم اولین مالکیت توپ را به دست می‌آورد. تیمی که در پرتاب سکه برنده می‌شود، می‌تواند یا در ابتدای بازی یا در ابتدای وقت اضافه احتمالی از مالکیت توپ بهره‌مند شود.

۴-۳- اگر یکی از تیم‌ها با ۳ بازیکن آماده در زمین بازی حاضر نباشد، بازی نمی‌تواند شروع شود.

تبصره: ماده ۳-۴ برای مسابقات پایه اجباری نیست.

۵- امتیازدهی

۵-۱- به هر شوت از داخل قوس (منطقه گل ۱ امتیازی) ۱ امتیاز تعلق می‌گیرد.

۵-۲- به هر شوت از پشت قوس (منطقه گل ۲ امتیازی) ۲ امتیاز تعلق می‌گیرد.

۵-۳- به هر پرتاب آزاد موفق ۱ امتیاز تعلق می‌گیرد.

۶- زمان بازی / برنده بازی

۶-۱- زمان قانونی بازی ۱ بخش ۱۰ دقیقه‌ای است. ساعت بازی در مواقعی که توپ مرده و پرتاب‌های آزاد از دست رفته باشد، متوقف می‌شود. ساعت بازی در مواقع زیر مجدداً شروع به کار می‌کند:

  • در طول یک چک‌بال، توپ پس از تکمیل چک‌بال در اختیار بازیکن مهاجم قرار می‌گیرد.
  • پس از پرتاب آزاد آخر موفق، تیم مهاجم بعدی مالکیت توپ را در اختیار می‌گیرد.
  • پس از پرتاب آزاد آخر ناموفق که توپ زنده شده است، توپ به هر بازیکنی در زمین بازی برخورد کند یا توسط او لمس شود.

۶-۲- اولین تیمی که ۲۱ امتیاز یا بیشتر کسب کند، در صورتی که قبل از پایان زمان قانونی بازی باشد، برنده بازی است. این قانون «مرگ ناگهانی» فقط برای زمان قانونی بازی اعمال می‌شود (نه برای وقت اضافه احتمالی).

۶-۳- اگر در پایان زمان قانونی بازی نتیجه مساوی باشد، بازی به وقت اضافه کشیده می‌شود. قبل از شروع وقت اضافه، ۱ دقیقه فاصله زمانی وجود دارد. اولین تیمی که در وقت اضافه ۲ امتیاز کسب کند، برنده بازی است.

۶-۴- اگر در زمان شروع بازی، تیمی با ۳ بازیکن آماده برای بازی در زمین بازی حاضر نباشد، بازنده فنی بازی خواهد بود. در صورت باخت فنی، امتیاز بازی با W-0 یا (W به معنی برد یا همان Win) مشخص می‌شود. این نتیجه هنگام محاسبه میانگین امتیاز تیم برنده در نظر گرفته نمی‌شود، در حالی که برای تیم بازنده، با ۰ امتیاز هنگام محاسبه میانگین امتیاز تیم در نظر گرفته می‌شود. یک تیم پس از دومین باخت فنی یا در صورت عدم حضور در مسابقه، از مسابقات حذف می‌شود.

صفحه ۴

۶-۵- اگر تیمی قبل از پایان بازی زمین را ترک کند یا تمام بازیکنان تیم مصدوم و/یا محروم شوند، با باخت غفلت بازی را واگذار خواهد کرد. در شرایط باخت غفلت، تیم برنده می‌تواند امتیاز های کسب شده در بازی را به همان صورت حفظ کند یا اینکه بخواهد نتیجه بازی بر اساس شرایط باخت غفلت محاسبه شود، در حالی که امتیاز تیم متخلف در هر صورت روی ۰ تنظیم می‌شود. در صورتی که تیم برنده تصمیم به واگذاری نتیجه بر اساس شرایط باخت غلفت می‌گیرد، نتیجه بازی هنگام محاسبه میانگین امتیاز تیم در نظر گرفته نمی‌شود.

۶-۶- تیمی که دچار باخت غفلت یا باخت فنی می‌شود باید از کل رقابت کنار گذاشته شود.

تبصره:
۱. اگر ساعت بازی در دسترس نباشد، طول زمان روان بازی و/یا امتیاز مورد نیاز برای «مرگ ناگهانی» به صلاحدید برگزارکننده است. فیبا توصیه می‌کند محدودیت امتیاز مطابق با مدت زمان بازی (۱۰ دقیقه/۱۰ امتیاز؛ ۱۵ دقیقه/۱۵ امتیاز؛ ۲۱ دقیقه/۲۱ امتیاز) تنظیم شود.
۲. ماده ۴-۶ برای رویدادهای رده پایه اجباری نیست.

۷- خطاها / پرتاب های آزاد

۷-۱- یک تیم پس از ارتکاب ۶ خطا در موقعیت جریمه قرار می‌گیرد. بازیکنان بر اساس تعداد خطاهای شخصی موضوع ماده ۱۶ از بازی اخراج نمی‌شوند.

۷-۲- اگر خطا روی بازیکنی که در حال شوت زدن انجام شود، به آن بازیکن تعدادی پرتاب آزاد به شرح زیر داده می‌شود:

  • اگر شوت از داخل یا پشت قوس به ثمر برسد، گل محسوب می‌شود و علاوه بر آن، ۱ پرتاب آزاد دیگر نیز به آن تعلق می‌گیرد. همچنین با شرایطی که ذکر شد، از خطای تیمی هفتم، ۲ پرتاب آزاد به ازای هر خطا داده می‌شود.
  • اگر شوت از داخل قوس به ثمر نرسد، ۱ پرتاب آزاد داده می‌شود. همچنین از خطای تیمی هفتم، ۲ پرتاب آزاد داده می‌شود.
  • اگر شوت از پشت قوس به ثمر نرسد، در هر صورت ۲ پرتاب آزاد تعلق می‌گیرد.

۷-۳- خطاهای غیرورزشی و اخراج هر کدام به عنوان ۲ خطای تیمی محاسبه می‌شوند. اولین خطای غیرورزشی یک بازیکن با ۲ پرتاب آزاد و بدون مالکیت توپ جریمه می‌شود. تمام خطاهایی که منجر به اخراج می‌شوند (که شامل دومین خطای غیرورزشی بازیکن نیز می‌شود) با ۲ پرتاب آزاد همراه با مالکیت توپ جریمه می‌شوند.

۷-۴- خطاهای تیمی ۷، ۸ و ۹ همیشه با ۲ پرتاب آزاد جریمه می‌شوند. خطای تیمی دهم و بالاتر با ۲ پرتاب آزاد و مالکیت توپ جریمه می‌شوند. این بند همچنین برای خطاهای غیرورزشی و خطاهای هنگام شوت اعمال می‌شود و ماده ۲-۷ و ۳-۷ را لغو می‌کند، اما در مورد خطاهای فنی اعمال نمی‌شود.

۷-۵- تمام خطاهای فنی همیشه با ۱ پرتاب آزاد جریمه می‌شوند. پرتاب آزاد بلافاصله اجرا می‌شود. پس از پرتاب آزاد، چک بال توسط تیمی که کنترل توپ را داشته یا اینکه در زمان اعلام خطای فنی، حق مالکیت توپ را داشته، اجرا می‌شود. بازی به شرح زیر از سر گرفته می‌شود:

  • اگر خطای فنی توسط بازیکن مدافع انجام شده باشد، ساعت شوت برای حریف به ۱۲ ثانیه بازنشانی می‌شود.
  • اگر خطای فنی توسط تیم حمله انجام شده باشد، ساعت شوت برای آن تیم از زمان توقف ادامه خواهد یافت.

تبصره: خطای حمله با پرتاب‌های آزاد جریمه نخواهد شد.

صفحه ۵

۸- چگونه بازی با توپ اجرا می‌شود

۸-۱- پس از به ثمر رسیدن هر نوع گل منطقه‌ای یا آخرین پرتاب آزاد موفق (به جز آن هایی که با مالکیت توپ همراه هستند):

  • یک بازیکن از تیمی که گل نمی‌زند، باید بازی را با دریبل زدن یا پاس دادن توپ مستقیماً از داخل زمین زیر سبد (نه از پشت خط انتهایی) به مکانی در زمین پشت قوس ادامه دهد.
  • بازیکن مدافع مجاز به بازی برای توپ در «منطقه نیم دایره نو شارژ» زیر سبد نیست.

۸-۲- پس از اقدام ناموفق به هر نوع گل منطقه‌ای یا آخرین پرتاب آزاد ناموفق (به جز آن هایی که با مالکیت توپ همراه هستند):

  • اگر بازیکن مهاجم توپ را ریباند کند، می‌تواند بدون برگرداندن توپ به پشت قوس، به تلاش برای گلزنی ادامه دهد.
  • اگر بازیکن مدافع توپ را ریباند کند، باید توپ را به پشت قوس برگرداند (با پاس دادن یا دریبل کردن).

۸-۳- اگر تیم مدافع توپ را بدزدد یا بلاک کند، باید توپ را به پشت قوس برگرداند (با پاس دادن یا دریبل کردن).

۸-۴- مالکیت توپ داده شده به هر یک از تیم‌ها پس از هر موقعیت توپ مرده باید با یک چک بال شروع یا از سر گرفته شود، یعنی تبادل توپ (بین بازیکن مدافع و مهاجم) در پشت قوس در بالای زمین بازی.

۸-۵- یک بازیکن زمانی «پشت قوس» در نظر گرفته می‌شود که هیچ یک از پاهایش داخل یا روی خط قوس نباشد.

۸-۶- در صورت وقوع موقعیت جامپ بال، بازی با یک چک بال برای آخرین تیم مدافع ادامه می‌یابد. ساعت شوت نیز به ۱۲ ثانیه بازنشانی می‌شود.

۹- به تعویق انداختن

۹-۱- به تعویق انداختن یا عدم بازی فعال (یعنی عدم تلاش برای کسب امتیاز) تخلف محسوب می‌شود.

۹-۲- اگر زمین بازی مجهز به ساعت شوت باشد، یک تیم باید ظرف ۱۲ ثانیه برای اقدام به گل تلاش کند. ساعت شوت به محض اینکه توپ در اختیار بازیکن مهاجم قرار گیرد (پس از تبادل با بازیکن مدافع یا پس از یک گل موفق در زیر سبد)، شروع به کار می‌کند.

۹-۳- یک بازیکن مهاجم، پس از کلیر کردن توپ، نباید بیش از ۳ ثانیه متوالی با پشت یا پهلو به سمت سبد در داخل قوس دریبل بزند.

تبصره: اگر زمین بازی مجهز به ساعت شوت نباشد و یک تیم به اندازه کافی برای حمله به سبد تلاش نکند، داوران باید در ۵ ثانیه آخر با شمارش بلند و علامت دادن با دست کشیده، اطلاعات مربوط به ثانیه های باقی مانده را به تیم مهاجم بدهند.

صفحه ۶

۱۰- تعویض‌ها

هر دو تیم حق دارند در صورت مردن توپ قبل از پرتاب آزاد یا چک‌بال، درخواست تعویض کنند. بازیکن ذخیره می‌تواند بدون اطلاع قبلی به داوران زمین یا داوران میز، در حالی که توپ مرده و ساعت بازی متوقف شده است، وارد بازی شود. تعویض‌ها فقط می‌توانند پشت خط انتهایی انجام شوند و نیازی به اقدام داوران یا مسئولین میز ندارند.

۱۱- تایم‌اوت ها

۱۱-۱- به هر تیم ۱ تایم اوت داده می‌شود. هر بازیکن یا بازیکن ذخیره می‌تواند زمانی که توپ قبل از پرتاب آزاد یا چک‌بال می‌میرد، درخواست تایم اوت کند.

۱۱-۲- علاوه بر تایم اوت‌های تیم‌ها، در مسابقات رسمی فیبا ۳x۳ یا در صورت تصمیم برگزارکننده، ۲ تایم اوت تلویزیونی اضافی نیز در اولین توپ مرده پس از اینکه ساعت بازی به ترتیب ۶:۵۹ و ۳:۵۹ را نشان می‌دهد، در تمام بازی‌ها اعطا می‌شود.

۱۱-۳- تمام تایم اوت‌ها ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید.

۱۲- استفاده از تصاویر ویدیویی

۱۲-۱- داوران مجاز خواهند بود در صورت وجود و تأیید ناظر ورزشی مسابقه، از سیستم بازپخش فوری (IRS) برای تصمیم‌گیری در خصوص موارد زیر قبل از امضای برگه امتیازات استفاده کنند:

  • ثبت امتیازات یا هرگونه نقص در ساعت بازی یا ساعت شوت در هر زمانی از بازی.
  • اگر آخرین شوت برای گل در پایان وقت قانونی بازی به موقع زده شده باشد و/یا اینکه آیا آن شوت برای گل ۱ یا ۲ امتیاز محسوب می‌شود یا خیر.
  • هر موقعیت بازی که طبق قوانین رسمی بسکتبال ۳x۳ قابل اعتراض باشد، در ۳۰ ثانیه آخر وقت قانونی بازی یا زمانی که یک تیم به ۱۹ امتیاز یا بیشتر رسیده باشد یا در وقت اضافه بازی.
  • برای تأیید اینکه آیا تخلف گل‌تندینگ اتفاق افتاده است یا خیر.
  • برای شناسایی دخالت اعضای تیم در طول هرگونه عمل خشونت‌آمیز یا در طول هر موقعیت بازی که ممکن است منجر به خشونت شود. برای تصمیم‌گیری نهایی، داوران می‌توانند با ناظر ورزشی نیز مشورت کنند.
  • درخواست چالش توسط یک تیم طبق مفاد قابل اجرا در قوانین رسمی بسکتبال ۳x۳.

۱۲-۲- بدون پیش‌داوری نسبت به سوابق و تنها با استفاده از تصاویر ویدیویی رسمی، موارد زیر همیشه قابل اعتراض هستند: آیا آخرین شوت برای گل منطقه‌ای در پایان بازی در طول زمان بازی زده شده است و/یا اینکه آیا آن شوت برای گل منطقه‌ای ۱ یا ۲ امتیاز خواهد داشت.

تبصره: درخواست چالش فقط در بازی‌های المپیک، جام جهانی (فقط در بخش آزاد) و تور جهانی و همچنین در صورت پیش‌بینی در مقررات مسابقات مربوطه و منوط به در دسترس بودن IRS امکان‌پذیر است.

صفحه ۷

۱۳- رویه اعتراض

۱۳-۱- یک تیم می‌تواند در صورت تأثیر منفی بر منافعش، اعتراض خود را در خصوص  ثبت کند:

  • خطا در ثبت امتیاز، ثبت زمان یا عملیات ساعت شوت که توسط داوران اصلاح نشده باشد.
  • تصمیم به باخت فنی، لغو بازی، تعویق انداختن، عدم ادامه یا عدم انجام بازی.
  • نقض قوانین واجد شرایط بودن مربوطه.

۱۳-۲- در صورت اعتراض یک تیم، فقط می‌توان از فیلم و مدارک رسمی برای تصمیم‌گیری استفاده کرد.

۱۳-۳- برای اینکه اعتراض قابل قبول باشد، باید مراحل زیر طی شود:

  • بازیکن تیم معترض باید بلافاصله در پایان بازی، برگه امتیاز را قبل از امضای داوران امضا کرده و توضیح کتبی دلایل اعتراض را در پشت برگه امتیاز ارائه دهد.
  • برای هر اعتراض مبلغ ۲۰۰ دلار آمریکا دریافت می‌شود و در صورت رد شدن اعتراض، این مبلغ پرداخت خواهد شد.

۱۳-۴- ناظر ورزشی (یا شخصی که در جلسه فنی با تیم‌ها در آستانه رویداد به عنوان مسئول اعتراض معرفی شده است)، باید در اسرع وقت، در هر صورت حداکثر تا قبل از شروع مرحله گروهی بعدی یا دور حذفی بعدی، در مورد اعتراض تصمیم بگیرد. تصمیم او به عنوان تصمیم قانون زمین بازی تلقی می‌شود و قابل بررسی یا تجدیدنظر نیست. به طور استثنایی، تصمیمات مربوط به واجد شرایط بودن می‌تواند طبق مقررات مربوطه مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

۱۳-۵- ناظر ورزشی (یا شخصی که در جلسه فنی با تیم‌ها در آستانه مسابقه مسئول اعتراض معرفی شده است) نمی‌تواند تصمیم به تغییر نتیجه بازی بگیرد، مگر اینکه شواهد روشن و قطعی وجود داشته باشد که اگر خطایی که منجر به اعتراض شده بود وجود نداشت، نتیجه جدید قطعاً محقق می‌شد. در صورتی که اعتراض به دلایلی غیر از قوانین واجد شرایط بودن پذیرفته شود و منجر به تغییر برنده بازی شود، بازی در پایان وقت قانونی مساوی در نظر گرفته می‌شود و بلافاصله بازی در وقت اضافه اجرا خواهد شد.

۱۴- رتبه‌بندی تیم‌ها

برای رده‌بندی درون گروهی و کلی مسابقات (به غیر از رده‌بندی تورها)، قوانین رتبه‌بندی زیر اعمال می‌شود.

اگر تیم‌هایی که به مرحله یکسانی از مسابقه رسیده‌اند با هم مساوی باشند، مراحل شکستن تساوی به ترتیب زیر اعمال می‌شود. هر مرحله فقط یک بار محاسبه می‌شود. اگر تیم‌ها پس از یک مرحله همچنان مساوی باشند، مرحله بعدی برای شکستن تساوی بین آن تیم‌هایی که هنوز مساوی هستند، اعمال می‌شود:

  • بیشترین تعداد برد (یا نسبت برد در صورت نابرابر بودن تعداد بازی‌ها در مقایسه بین گروه‌ها).
  • مقایسه بازی رو در رو (فقط برد/باخت را در نظر می‌گیرد و فقط در یک گروه اعمال می‌شود).
  • بیشترین امتیاز کسب شده در میانگین (بدون در نظر گرفتن امتیازات برد ناشی از باخت فنی).

اگر تیم‌ها پس از این ۳ مرحله همچنان مساوی باشند، تیمی که بالاترین رتبه را در سیدبندی داشته باشد، برنده‌ این تساوی‌شکنی در نظر گرفته خواهد شد.

صفحه ۸

رتبه‌بندی در تورها (به طوری که به عنوان مجموعه‌ای از مسابقات متصل تعریف شوند) برای مخرج تورها محاسبه می‌شود، یعنی یا بازیکنان (اگر بازیکنان بتوانند در هر تورنمنت تیم‌های جدیدی ایجاد کنند) یا تیم‌ها (اگر بازیکنان در کل تور به یک تیم محدود باشند). ترتیب رتبه‌بندی تور به شرح زیر است:

  • رتبه‌بندی در رویداد نهایی یا قبل از آن، که در واقع واجد شرایط حضور در فینال تور هستند.
  • امتیازات رتبه‌بندی تور که برای رتبه‌بندی نهایی در هر توقف تور جمع‌آوری شده است.
  • بیشترین بردهای کسب شده در تور (یا نسبت برد در صورت نابرابر بودن تعداد بازی‌ها).
  • بیشترین امتیاز کسب شده به طور متوسط در طول تور (بدون در نظر گرفتن امتیازات برد و باخت).
  • سیدبندی برای اهداف تساوی‌شکنی، یک سیدبندی تور خواهد بود که همزمان با هر رویداد خاص انجام می‌شود.

صرف نظر از اندازه مسابقات، امتیازات تور در مسابقات هر تور برای اهداف زیر اعطا می‌شود:

رتبه‌بندی تور

۱

۲

۳

۴

۵

۶

۷

۸

۹

۱۰

۱۱

۱۲

۱۳

۱۴

۱۵

۱۶

۱۷-۳۲

+۳۳

DQF

امتیاز تور

۱۰۰

۸۰

۷۰

۶۰

۵۰

۴۵

۴۰

۳۵

۲۰

۱۸

۱۶

۱۴

۱۲

۱۱

۱۰

۹

۳

۱

۰

DQF به معنای باخت فنی و/یا اخراج تیم از رویداد می‌باشد.

سیدبندی تور با حضور تمام تیم‌های شرکت‌کننده در یک تور انجام می‌شود، صرف نظر از اینکه آیا آنها در رویداد بعدی بازی خواهند کرد یا خیر.

۱۵- قوانین سیدبندی

تیم‌ها بر اساس امتیازات رتبه‌بندی تیمی (مجموع امتیازات رتبه‌بندی ۳ بازیکن برتر تیم قبل از مسابقه) سیدبندی می‌شوند، مگر اینکه در مقررات مسابقه طور دیگری پیش‌بینی شده باشد. در صورت وجود امتیازات رتبه‌بندی تیمی یکسان، سیدبندی به صورت تصادفی قبل از مسابقه تعیین می‌شود.

در مسابقات تیم‌های ملی، سیدبندی بر اساس رتبه‌بندی فدراسیون ۳x۳ انجام می‌شود.

۱۶- اخراج

یک بازیکن در صورت ارتکاب ۲ خطای غیرورزشی، از ادامه بازی محروم خواهد شد. بازیکنی که از بازی محروم شود، ممکن است توسط برگزارکننده از رویداد نیز محروم شود. مستقل از این، برگزارکننده باید بازیکن مربوطه را به دلیل اعمال خشونت، پرخاشگری کلامی یا فیزیکی، دخالت غیرقانونی در نتایج بازی، نقض قوانین ضد دوپینگ فیبا (کتاب ۴ مقررات داخلی فیبا) از رویداد محروم کند. برگزارکننده همچنین می‌تواند کل تیم را بسته به سهم سایر اعضای تیم (همچنین از طریق عدم اقدام) در رفتار فوق‌الذکر، از رویداد محروم کند. حق فیبا برای اعمال مجازات‌های انضباطی تحت چارچوب نظارتی رویداد، شرایط و ضوابط play.fiba3x3.com و مقررات داخلی فیبا تحت تأثیر هیچ گونه محرومیتی تحت این ماده ۱۶ قرار نمی‌گیرد.

صفحه ۹

۱۷- انطباق برای رده زیر ۱۲ سال

تطبیق قوانین زیر در رده‌های سنی زیر ۱۲ سال توصیه می‌شود:

  • تا حد امکان، ارتفاع سبد می‌تواند تا ۲.۶۰ متر کاهش یابد.
  • اولین تیمی که در وقت اضافه گل بزند، برنده بازی است.
  • از ساعت شوت استفاده نمی‌شود. اگر تیمی به اندازه کافی برای حمله به سبد تلاش نکند، داوران باید با شمارش ۵ ثانیه آخر به آنها هشدار دهند.
  • موقعیت‌های جریمه اعمال نمی‌شود. همه خطاها با چک بال دنبال می‌شوند، به جز خطاهای فنی و خطاهای غیرورزشی و خطاهایی که در حین شوت زدن رخ می‌دهند.
  • هیچ تایم اوتی اعطا نمی‌شود.

تبصره: انعطاف‌پذیری ارائه شده توسط تبصره ماده ۶، در صورت صلاحدید اعمال خواهد شد.

پایان
keyboard_arrow_up